هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
همایش پژوهشی و آموزشی شرکت گاز استان گیلان با همکاری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گیلان

مديرعامل شركت گاز استان گيلان:

پژوهش اصل مهمی است كه پویایی را برای جامعه و صنعت به ارمغان می آورد

 

در راستای ارتباط هرچه بیشتر صنعت ودانشگاه همایشی با همکاری شرکت گاز استان گیلان در دانشکده فنی دانشگاه گیلان برگزار شد.

روابط عمومي شركت گاز استان گيلان-  همایش پژوهشی و آموزشی شرکت گاز استان گیلان با همکاری دانشکده فنی و مهندسی در روز 18 آذر ماه با حضور دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

در ابتداي همايش آقاي دكتر صدر ممتاز معاونت پژوهش دانشگاه گيلان ضمن خير مقدم، در مورد ضرورت همكاري بين صنعت ودانشگاه مطالبي را بيان نمودند.

 در ادامه سيد جلال نورموسوي مديرعامل شركت گاز استان گيلان در اين همايش پژوهشي آموزشي اظهار داشت: پژوهش اصل مهمی است زیرا پویایی را برای جامعه و صنعت به ارمغان می آورد و اگر پژوهش در سازمان، استان و کشوری وجود نداشته باشد روزمرگی نصیب آن جامعه می شود و هر چقدر هم آن کشور جایگاه بالایی داشته باشد از سایر جوامع عقب خواهد ماند.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان خاطرنشان کرد: یادگیری علوم جدید و همگام شدن با علوم روز دنیا       می تواند ما را در دست یافتن به افق 1404 یاری كند.

وی به تعامل هرچه بهتر صنعت و دانشگاه تاکید و خاطرنشان کرد: لازمه استفاده از ظرفیت پژوهشی دانشگاهها فراهم ساختن بستر مناسب ارتباطی بین این دو بخش است و ما تلاش داریم در شرکت گاز استان گیلان علاوه بر کارآموزی دانشجویان، همکاری مستمرتری را با دانشجویان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به امضاي شركت گاز استان  با دانشکده فنی  تصريح كرد: براین اساس بخش زیادی از کارهای مطالعاتی و پژوهشی این شرکت با دستان دانشجویان فرهیخته گیلانی به نتیجه خواهد رسید.

در ادامه این همایش مهندس سمیعی رئیس برنامه ریزی و کنترل شرکت گاز استان با ارائه پاورپوينت به مراحل مختلف تولید گاز پرداخت و همچنین مهندس میرباقری رئیس اداره گاز منطقه 2 رشت مطالبی را در زمینه             بهره برداری شرکت هاي گاز استانی ارائه كرد.

در ادامه  مهندس رضوانی رئیس امور پژوهش با اشاره به پژوهش های انجام شده در شرکت گاز و زمینه هایی که نیاز است دانشجویان به آن بپردازند مطالبی را بیان كرد و در پایان این همایش 4 ساعته دکتر صیاد امین عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی نیز به توضیح سناریوي هوشمند برای فرایند جذب سولفید هیدروژن در برج شیرین سازی گاز پارس جنوبی پرداخت.

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۲۰آذر ۱۳۹۲ 2006