هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
بهره مندی 200 روستای استان گیلان در دهه مبارك فجر از نعمت گاز

به گزارش روابط عمومي شركت گاز استان گيلان - مدیر عامل شرکت گاز گیلان با حضور در جمع اصحاب رسانه استان، گازرسانی گسترده به شهرها و روستاها را مولود انقلاب دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت ملی گاز ایران در  قبل از انقلاب تاسیس شده  بود،  پالایش و صادرات گاز برای خارج از کشور از اهداف شرکت ملی گاز ایران در آن دوران بوده است.

مهندس جمشید ظهیری در راستای وضعیت گازرسانی به استان اظهار داشت: این شرکت پس از تاسیس به تبع شرکت ملی گاز ایران گازرسانی به 4 محور گازرسانی به شهرها، گازرسانی به روستاها، گازرسانی به صنایع و گازرسانی به حمل و نقل را در دستور کار خود قرار داد.

گازرسانی به کلیه شهرهای گیلان از ثمرات انقلاب است

وی گازرسانی به کلیه شهرهای گیلان را از ثمرات انقلاب برشمرد و افزود: در حال حاضر کلیه شهرهای استان گیلان به جز ماسوله به دليل حفظ بافت تاريخي از نعمت گاز برخوردارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان تصریح کرد: گیلان کلانشهر بزرگی است که بواسطه وجود روستاهای بهم پیوسته، حوزه جغرافیایی و تاسیسات خاص،  گازرسانی به این استان باید بصورت مویرگی انجام پذیرد.

این مسئول با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 1100 صنعت در استان از نعمت گاز یادآور شد: 1386 روستا از 2599 روستای گیلان از نعمت گاز برخوردارند.

جمشید ظهیری با تاکید بر اینکه یک سوم سوخت ناوگان حمل و نقل  توسط انرژی گاز تامین می شود، اذعان داشت: با تدبیر دولتها، 90 سی ان جی فعال در استان گیلان ایجاد شده است.

200 روستای گیلان در دهه فجر امسال گازدار خواهند شد

مدیر عامل شرکت گاز استان گیلان در خصوص طرح گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تصریح کرد: در سالهای گذشته سالیانه  100 الی 120 روستا از نعمت گاز بهره مند می شدند، اما با توجه به آغاز  اجرای طرح گازرسانی به روستاهای بالای بیست خانوار در دولت تدبیر و امید، در سالجاری 300 روستای استان گیلان گاز دار خواهند شد.

وی با اشاره به بهره مندی 200 روستا در دهه فجر سال جاری افزود: در ضوابط اجرایی پروژه بند (ق) برای گازرسانی به هر خانوار باید حداکثر 6 میلیون تومان سرمایه گذاری انجام شود، لذا براساس مصوبه شورای اقتصاد، بنابرآن است تا عملیات گازرسانی برای 70 هزار خانوار با همین سقف اعتبار صورت پذیرد، اما باید گفت که با همان اعتبار اعلام شده می توان برای 100 هزار خانوار روستایی عملیات گازرسانی را انجام داد.

این مسئول با تاکید برحل بخشی از مشکل بیکاری استان با اجرای عملیات گازرسانی به روستاها خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 700 شرکت خانگی، 55 تیم اجرایی، 100 نیروی متخصص و مهندس در بخش نظارت، 300 نیرو از سازمان نظام مهندسی به صورت مستمر و موثر در عملیات گازرسانی به روستاهای استان نقش آفرینی دارند.

پایداری گاز در بخش خانگی قابل تضمین است.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان از پایداری گاز در فصل سرد سال خبرداد و گفت: از آنجایی که در سالهای اخیر بدلیل بهره برداري از فازهاي پارس جنوبی، تولید گاز بیش از مصرف بوده، در صورت عدم آسيب شبكه هاي گازرساني و رعايت مصرف بهينه پایداری گاز در بخش خانگی قابل تضمین است. 

جمشید ظهیری از راه اندازی سفیران انرژی با همراهی فرمانداری های استان خبرداد و خاطرنشان کرد: حدود 1000 كارشناس از حوزه هاي مختلف با كمك فرمانداريها شناسائي شده و آموزشهاي لازم به آنها داده شده تا در خصوص رعايت مصرف بهينه و نكات ايمني هميار شركت گاز باشند. 

 

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱۹دی ۱۳۹۴ 2265