معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر نقش کلیدی روابط عمومیها در اطلاعرسانی دقیق، مدیریت افکار عمومی و ارتقای بهرهوری، گفت: هرچه فاصله میان تصمیمگیرندگان و ذینفعان کمتر شود، شفافیت و کارآمدی افزایش مییابد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی در نشست هماندیشی رؤسای روابط عمومی شرکتهای گاز استانی که روز چهارشنبه ۲ مهرماه و به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: امروز یکی از مهمترین رسالتهای روابط عمومی، مدیریت شایعات و اطلاعرسانی صحیح و بهموقع به ذینفعان است. استفاده گسترده از ابزار ویدئوکنفرانس، موجب کاهش فاصله میان تصمیمگیرندگان و ذینفعان و افزایش شفافیت و کارآمدی شده است.
وی ادامه داد: بهرهگیری درست از ابزارهای نوین، مرز میان مدیران موفق و کماثر را مشخص میکند. هر ابزاری که بر پایه نیاز مخاطب و جامعه شکل گرفته باشد، در صورت استفاده صحیح، میتواند اثرگذاری روابط عمومیها را به حداکثر رسانده و موفقیت بیشتری در جلب اعتماد و اقناع افکار عمومی خواهد داشت.
توکلی با تأکید بر اهمیت عدم مقایسه عملکرد سازمان با دیگر دستگاهها، گفت: فعالیتهای شرکت ملی گاز را نباید با دیگر سازمانهای دولتی مقایسه کرد؛ چراکه این مجموعه بهمراتب چابکتر عمل کرده و افتخارات کسبشده در جشنوارههایی همچون خوارزمی و شهید رجایی، گواه روشنی بر کیفیت بالای خدمات است.
مقایسه عملکرد صنعت گاز با دستگاههای داخلی
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: مقایسه عملکرد این صنعت با دستگاههای داخلی، نتیجهای جز کاهش انگیزه و کاستن از سرعت حرکت نخواهد داشت. بنابراین روابط عمومیها باید نگاه خود را فراتر ببرند و در ارزیابیها، صنعت گاز کشور را با شرکتهای معتبر جهانی همتراز بدانند.
توکلی خاطرنشان کرد: وقتی چشمانداز شرکت ملی گاز ایران، دستیابی به جایگاه بزرگترین شرکت در تراز جهانی است، باید بدانیم که این هدف جز با ارتقای سطح شایستگیها و حرفهایگری در تمامی بخشها، به ویژه روابط عمومیها، محقق نمیشود. مدیریت موفق، مستلزم انعطافپذیری و تطبیق رفتار با شرایط و افراد مختلف است تا اعتماد و انگیزه کارکنان حفظ شود.
معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: تجربه نشان داده که موفقیت در بهرهبرداری از تأسیسات، مستلزم توجه به نیروی انسانی و حمایت از بهرهبرداران است. حتی خطوط قدیمی بیش از ۵۵ ساله، با مدیریت مناسب و بهرهبرداری دقیق، قابلیت انتقال حجم قابل توجهی از گاز را دارند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان مثالی از تجربههای موفق جهانی در حوزه بازاریابی گفت: بسیاری از ابزارها و فناوریهایی که امروز در اختیار ماست، در اصل برای پاسخ به یک نیاز شکل گرفتهاند؛ از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی گرفته تا هوش مصنوعی؛ بنابراین، تفاوت میان افراد و مدیران در نحوه استفاده درست و بهموقع از این ابزارهاست.
توکلی افزود: اگر روابط عمومیها متناسب با نیاز جامعه از فناوریهای نوین بهره بگیرند، میتوانند در مدیریت افکار عمومی و اطلاعرسانی صحیح بسیار مؤثر باشند. خوشبختانه امروز کمتر کسی را میتوان یافت که از فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی استفاده نکند؛ این نشاندهنده ظرفیت بالای این ابزارها برای ارتقای کارکرد روابط عمومی است.
اهمیت یکپارچگی فعالیتهای استانی
وی به اهمیت یکپارچگی فعالیتهای استانی و هماهنگی با ستاد مرکزی وزارت نفت اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقدامات هنوز به صورت جزیرهای باقی ماندهاند و لازم است که فعالیتها به شبکهای یکپارچه و هماهنگ تبدیل شوند تا اثرگذاری و کیفیت خدمات افزایش یابد.
معاون وزیر نفت در امور گاز با قدردانی از حمایتهای مقامات در سطوح مختلف، افزود: این پشتیبانیها همواره مشوقی برای تداوم حرکت روبهجلو صنعت گاز کشور بوده و روابط عمومیها باید با تلاش مستمر اجازه ندهند هیچگاه روند توسعه متوقف شود.
توکلی با اشاره به تغییرات گسترده جامعه در دهههای اخیر گفت: شرایط اجتماعی و محیط کاری امروز کاملاً با گذشته متفاوت است و بنابراین مقایسه خود با مدیران گذشته چندان منطقی نیست؛ چراکه برخی روشها و سبکهای مدیریتی که در گذشته موفق بودند، در شرایط امروز نمیتوانند همان اثرگذاری را داشته باشند و باید با توجه به نسلها و تغییرات موجود، سبک مدیریتی و ارتباطی خود را متناسب با زمان و جامعه بهروز کرد.
مهارتهای کلیدی روابط عمومیها
به گفته توکلی، یکی از مهارتهای کلیدی روابط عمومیها، شناسایی تفاوتها و تنوع رفتاری در افراد و استفاده از یک سبک یکتا، هدفمحور و نتیجهگراست؛ در واقع، موفقیت در جلسات و پروژهها زمانی حاصل میشود که با درک صحیح از تفاوت نسلها و محیط کاری، سبک مدیریت و رفتار خود را متناسب با شرایط تنظیم کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: تنوع فرهنگی و اجتماعی استانها باید در طراحی و اجرای برنامهها دیده شود و روابط عمومیها با توجه به ویژگیهای بومی و احساسی مخاطبان، پیامها را به شکل مؤثر منتقل کنند. استفاده بهموقع و صحیح از منابع مالی نیز نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری مؤثری است که به تقویت عملکرد کمک میکند.
توکلی در پایان، با اشاره به اقدامات کارکنان در بحرانها، گفت: عملکرد کارکنان در ۱۲ روز جنگ قابل ستایش و اجر آن نزد خدا محفوظ است. مدیران باید تابآوری و مقاومسازی خود و سازمان را تقویت کنند، شرایط موجود را بپذیرند و بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. مسئولیتپذیری، پاسخگویی و توجه به حقوق کارکنان، پایههای موفقیت در مدیریت و روابط عمومیها است.
منبع :
AV;J