مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وضعیت هدررفت گاز در بخشهای مختلف خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاهها و ...، همدلی و همراهی هموطنان را عامل مهمی در مدیریت بهینه مصرف، بهویژه در دوره سرد سال عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی در آیین اختتامیه هماندیشی مدیران عامل شرکتهای گاز استانی با اشاره به سیر صعودی میزان مصرف گاز در کشور، گفت: روند مصرف گاز در کشور طی 10 سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشته؛ یعنی از 145 میلیارد مترمکعب در سال 1392 به 230 میلیارد مترمکعب در سال 1401 رسیده است.
وی افزود: در همین بازه زمانی، میزان مصرف بخش خانگی 40 درصد افزایش داشته و از 44 میلیارد مترمکعب به 61 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
سیر صعودی گازرسانی به صنایع و نیروگاهها
رحمانی با بیان اینکه گاز نقش بیبدیل و مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد، گفت: سیر صعودی اشتراک و مصرف گاز در بخش صنایع و نیروگاهی در این سالها بر این واقعیت صحه میگذارد که نقش گاز حیاتی است؛ شاهد این مدعا آنکه در سال 1399 تعداد مشترکین صنعتی 130 هزار واحد بود ولی امسال، این تعداد به 151 هزار واحد افزایش یافته است.
به گفته رحمانی، این در حالی است که شناخت کلی از شرکت ملی گاز ایران مبتنی بر خدمترسانی است و از این رو ضرورت دارد که در تعریف چهره جدید از شرکت ملی گاز ایران و جایگاه آن در اقتصاد کشور و تبیین درست نقشه تعالی آن، اقدامی شایسته شود.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 151 هزار صنعت عمده و 372 نیروگاه با استفاده از گازطبیعی به تولید محصول و ارائه خدمات مباردت میکنند، گفت: اما متأسفانه میبینیم که به دلیل برخی ناآگاهیها، اخباری در خصوص کاهش گازرسانی به صنایع یا نیروگاهها مخابره میشود، در حالی که مشاهده آمار نشان میدهد که افزایش تعداد مشترکین، در راستای افزایش گازرسانی به صنایع است.
تأثیر همراهی بخش خانگی در مدیریت مصرف
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به نقش شرکتهای گاز استانی در مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: در موضوع سرانه مصرف در بخش خانگی، در استانهایی مثل خراسان رضوی، اقدامات خوبی صورت گرفت که بر این اساس، متوسط سرانه مصرف خانگی با همراهی و همدلی مردم در پیک مصرف زمستان سال گذشته و بهرغم سرمای ماندگار، مدیریت شد.
رحمانی افزود: نمونه مشخصی از تأثیر همکاری و همراهسازی مشترکین بخش خانگی با راهبردهای شرکت ملی گاز ایران به معدل مصرف گاز در این بخش در سال 99 و 1401 باز میگردد؛ در سال 99، میزان مصرف بخش خانگی 61 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب بود و در سال 1401، با وجود جذب 2 میلیون مشترک جدید و کاهش متوسط دما تا یک و نیم درجه نسبت به سال 99، کماکان میزان مصرف بخش خانگی در معدل 61 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب ثابت ماند.
نظارت جدی بر بخش تجاری به منظور مقابله با هدررفت گاز
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان، به مصرف گاز در بخش تجاری در دوره سرد سال اشاره کرد و گفت: میزان مصرف گاز در بخش تجاری و تولیدی در دوره سرد سال به نسبت دوره گرم، 10 برابر افزایش داشته؛ این در حالی است که بررسیها نشان میدهد که تحت تأثیر کاهش دما در بیشترین حالت، میزان مصرف باید 2 برابر شود. حال آنکه این بخش به دلیل استفاده از تجهیزات گرمابخش در محیطهای باز، نظیر گرماتابشیها عامل جدی در هدررفت گاز بوده و طبیعی است که باید به صورت قانونی با این موارد برخورد شود.
شایان ذکر است، همزمان با برگزاری این همایش، سه کارگروه؛ «پروژههای گازرسانی و بررسی چالشهای زمستان سال ۱۴۰۲»، «پروژههای گازرسانی، بودجه و بهینهسازی مصرف و بررسی چالشها و راهکارها» و «منابع انسانی، ساختار سازمانی و بررسی چالشها و راهکارها» طی دو روز، به بررسی مسایل و مشکلات مبتلابه در زمینههای مورد نظر پرداخته و با تصویب چندین مصوبه در باب تأمین منابع مالی پروژهها، بهینهسازی و مدیریت مصرف گاز، اصلاح ساختار سازمانی و .... به کار خود پایان داد.