هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
پروژه نوسازی و تعویض ایستگاه CGS نیروگاه گازی لوشان افتتاح شد

شرکت گاز استان گیلان با هدف افزایش سطح ایمنی تاسیسات صنعتی و همچنین پایداری جریان انرژی در استان، پروژه نوسازی و تعویض ایستگاه CGS نیروگاه گازی لوشان را به انجام رساند.

روابط عمومی گاز گیلان - حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در مراسم افتتاح طرح نوسازی و تعویض ایستگاه CGS نیروگاه گازی لوشان ضمن ابراز خرسندی از تکمیل این پروژه، از همراهی و همکاری شایسته مسئولین شهرستان رودبار و مدیریت نیروگاه شهید بهشتی لوشان تقدیر و تشکر نمود.

وی اظهار داشت: نیروگاه شهید بهشتی لوشان یکی از نیروگاه های قدیمی کشور می باشد که در دهه پنجاه شمسی تاسیس شد و به جهت مجاورت با خط انتقال گاز به شوروی سابق جز اولین نیروگاه های برخوردار از گاز در سطح کشور لقب گرفت.

مهندس اکبر ادامه داد: به علت قدمت بالا و فرسودگی زیاد ایستگاه CGS این نیروگاه، تعمیرات آن بسیار پرهزینه بود و به همین علت از چند سال گذشته برنامه نوسازی و تعویض این ایستگاه در دستور کار شرکت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان بیان نمود: این طرح به نوعی یک پروژه کیفی است که در آینده سبب صرفه جویی اقتصادی برای شرکت گاز خواهد شد و بحمدالله با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی، باز هم توانستیم این عملیات را به انجام برسانیم.

وی در خصوص مصرف گاز نیروگاه شهید بهشتی لوشان اظهار نمود: این نیروگاه یکی از مشترکین پرمصرف شرکت گاز با حدود 500 میلیون مترمکعب گاز در سال بوده که در شش ماهه نخست امسال نیز حدود 300 میلیون مترمکعب گاز مصرف نموده است.

مهندس اکبر در ادامه با بیان اینکه در استان گیلان به طور سالانه به طور متوسط بیش از 6 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می شود گفت: در صورت نبود گاز، باید معادل آن یعنی 6 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف می شد که ضررهای اقتصادی و زیست محیطی شدیدی را به کشور وارد می کرد، ولی خوشبختانه با گازرسانی گسترده به اقصی نقاط استان و کشور، دولت توانسته است سوخت مایع را به کشورهای دیگر صادر نماید.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان درخصوص وضعیت گازرسانی در شهرستان رودبار اظهار داشت: در ابتدای سال 92 درصد بهره مندی گاز روستایی رودبار در پایین ترین سطح استان یعنی 22 درصد قرار داشت که بحمدالله این آمار هم اکنون به بالای نود و دو درصد رسیده است و با گازرسانی به 2 روستای دیگر در این شهرستان در صد بهره مندی گاز روستایی رودبار به بالای 94 درصد خواهد رسید.

وی افزود: دوازده روستای بالای 20 خانوار دیگر با جمعیت 600 خانوار در شهرستان رودبار باقیمانده که هزینه گازرسانی به آن 30 میلیون تومان به ازای هر خانوار می باشد.

مهندس اکبر در خاتمه با اشاره به راه اندازی طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری اظهار داشت: کلیه مشترکین خانگی و تجاری دارای موتورخانه می توانند در این طرح ثبت نامه نمایند و با اجرای این طرح ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، فشار کمتری به اقتصاد خانوار وارد خواهد شد.

همچنین در این مراسم آقای گودرزوند چگینی نماینده شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی با تشکر از خدمات شرکت گاز ابراز امیدواری نمود تا روند گازرسانی به روستاهای باقیمانده همانند گذشته با سرعت ادامه یابد.

وی اظهار داشت: شهرستان رودبار علیرغم داشتن منابع و ذخایر، یک شهرستان محروم است و برای حل این مسئله، توجه و پیگیری هرچه بیشتر مسئولین ضروری می باشد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما با همدلی و وحدت توانسته ایم در مقابل تحریم ها مقاومت نماییم و با اصلاح مدیریت و تلاش مضاعف می توانیم مشکلات تحریم را به حداقل برسانیم.

 

۱۲مهر ۱۳۹۹ 828