هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
رئیس بهره برداری شهرستان ها: مقاوم سازی خطوط و کاهش مطالبات معوقه از مهمترین اهداف این امور در سال 1399 می باشد

رئیس بهره برداری شهرستان های شرکت گاز استان گیلان در گفتگو با واحد روابط عمومی شرکت به تشريح فعاليت هاي انجام شده در يك سال و نيم گذشته در مجموعه بهره برداري شهرستان ها پرداخت.

روابط عمومی گاز گیلان - سید علیرضا میرباقری رئیس بهره برداری شهرستان های شرکت گاز استان گیلان اظهار داشت: مجموعه بهره برداری شهرستان ها با داشتن 140 کارمند رسمی و 295 کارمند قراردادی و پیمانکاری، 15 شهرستان و بیش از 750 هزار مشترک را تحت پوشش خود قرار داده است.

مهندس میرباقری اتمام عملیات ساقه بلند نمودن شیرهای حوضچه ای سراسر استان را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال 1398 عنوان نمود و گفت: هم اکنون یکی از مهم ترین پروژه های در حال اجرای شرکت، تعمیرات اساسی هیتر ایستگاه های CGS است که در حال حاضر برای 11 هیتر پیمان گرفته شده و در دست اقدام می باشد.

رئیس بهره برداری شهرستان ها مقاوم سازی خطوط شبکه و تغذیه برای پایداری جریان گاز در مواقع بحران و همچنین کاهش بدهی مطالبات معوقه را از مهمترین برنامه های این امور در سال 1399 عنوان نمود.

وی با اشاره به ایجاد مرکز پیام متمرکز در شرکت گاز استان گیلان،  اظهار داشت:‌ یکی از اقدامات بسیار مهم برای ارائه خدمات بهینه و مطلوب گازرسانی به مشترکین، ایجاد مرکز پیام متمرکز می باشد که این مهم با تلاش و همت همکارانم برای اولین بار در سطح کشور محقق شده و هم اکنون تمامی مشترکین محترم در سراسر استان می توانند  طی تماس با شماره 194 در اسرع وقت از خدمات شرکت گاز  بهره مند گردند.

این مقام مسئول توضیح داد: در بهره برداری چهار فرآیند بهره برداری و نگهداری، امدادرسانی، خدمات پس از فروش و واگذاری امتیاز و فروش گاز وجود دارد که برای انجام این فرآیندها دستور العلها و روش های اجرایی مختلفی تدوین شده است و به صورت مداوم نیز مورد پایش قرار میگردند، علاوه بر این از نرم افزار مختلفی برای کنترل سیستمی این فرآیندها استفاده می شود.

مهندس میرباقری بیان نمود: در مجموعه بهره برداری به طور متوسط در سال 150 کیلومتر شبکه در قالب حفره خالی و 8 هزار انشعاب پراکنده اجرا و نصب می گردد و همچنین با توجه به تاسیسات موجود گازدار، جهت تعمیر و نگهداری، از خدمات پیمانکاران بهره گرفته می شود  و حدوداً در هر سال در بخش های شبکه و انشعاب و تعمیر و نگهداری بین 25 الی 30 میلیارد تومان هزینه می شود.

رئیس بهره برداری شهرستان ها در خصوص رسیدگی به وضعیت و مسائل کارکنان تحت سرپرستی اظهار داشت: در این زمینه، علاوه بر مذاکره و مصاحبه های چهره به چهره سعی گردیده است با تعاملی که با معاونت مالی و پشتیبانی وجود دارد در حد امکان نسبت به رفع مشکلات پرسنل اقدام گردد.

وی در خصوص بررسی، کنترل و تائید صورت وضعیتها بیان نمود: این مورد به دو بخش عمرانی و جاری تقسیم می گردد، در بخش عمرانی ادارات گاز مستقیماً بر پروژه های عمرانی نظارت داشته مضافاً به اینکه پس از پالایش صورت وضعیتها در ادارات گاز، در بهره برداری شهرستانها و همچنین واحد برنامه ریزی نیز بررسی و کنترل صورت می گیرد، در بخش پروژه های جاری مانند گازبانی، کنتورخوانی و امداد که به صورت متمرکز پیمانکار گرفته میشود تماماً در بهره برداری شهرستانها بررسی و کنترل می گردد.

مهندس میرباقری گفت: از اقدامات بسیار خوبی که درجهت نظارت برفرآیندهای فروش و خدمات مشترکین صورت گرفته است ایجاد سیستم و مجموعه اشتراک پذیری متمرکز در استان گیلان می باشد که در حال حاضر در واحد هماهنگی فروش خدمات مشترکین مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول درخصوص نظارت بر فرآيند هاي طراحي شده در نصب انشعابات، تجهيزات و توسعه شبكه در مناطق گازرساني و كنترل اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: از شاخصهای بسیار مهم در مجموعه بهره برداری، زمان اجرای عملیات شبکه های حفره خالی و نصب انشعابات از زمان ارائه مجوزهای قانونی از طرف متقاضی می باشد که این شاخصها به صورت مستمر پایش شده و چنانچه از زمان های هدف گذاری شده فراتر رود سریعاً اقدامات اصلاحی برای رفع آنها صورت میپذیرد.

رئیس بهره برداری شهرستان ها در خصوص وصول مطالبات معوقه گفت: یکی از چالشها در بهره برداری وصول مطالبات معوقه می باشد لیکن با برگزاری جلسات مکرر و تبیین اهداف، راهکارها و ایجاد موارد انگیزشی برای کارکنان و همچنین تعامل با مشترکین بدهکار با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی آنان، جهت پرداخت به صورت مرحله ای برای کاهش مطالبات تلاش می گردد.

مهندس میرباقری اظهار داشت: از اقدامات خوب دیگری که در سال 1399 کلید خورده است ایجاد مرکز خدمات غیر حضوری در معرفی شماره 3414 برای جلوگیری از مراجعه ارباب رجوع به ادارات می باشد که در حال حاضر به صورت پایلوت در شهرستان رشت در حال انجام می باشد و به امید خدا در آینده ای نزدیک در کل استان اجرایی خواهد شد.

وی در خاتمه از راه اندازی سامانه تعمیراتی تحت وب خبر داد و گفت: این طرح یکی از پروژه های مهم مجموعه بهره برداری می باشد که هم اکنون در مراحل ابتدایی قرار داریم.

۱۸شهریور ۱۳۹۹ 1484