هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
امضای تفاهم نامه همکاری میان شرکت گاز و آموزش و پرورش استان گیلان

تفاهم نامه اجرایی فیمابین شرکت گاز استان گیلان و آموزش و پرورش استان در زمینه اشاعه فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی به امضا رسید.

روابط عمومی گاز گیلان حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در جلسه با مدیرکل و روسای آموزش و پرورش استان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان گزارشی از خدمات ارائه شده توسط این شرکت پس از انقلاب اسلامی بیان نمود.

وی با بیان اینکه شرکت گاز پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توانسته است به 98 درصد از خانوارهای استان گازرسانی نماید، اظهار داشت: شرکت گاز هم اکنون به انتهای عملیات توسعه گازرسانی رسیده و پروژه کیفی مختلفی را در جهت افزایش رضایتمندی مشترکین عزیز تعریف و اجرا می نماید.

اکبر بیان نمود: وظیفه شرکت گاز، گازرسانی تا درب منازل مشترکین می باشد و هیچ مسئولیتی در قبال تاسیسات گازی در داخل منازل ندارد با این وجود این شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برنامه های مختلفی را در جهت افزایش آگاهی مشترکین و اشاعه فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی به انجام می رساند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان ادامه داد: یکی از جوامع هدف شرکت گاز در زمینه فرهنگ سازی مصرف، کودکان و دانش آموزان عزیز می باشند و در همین راستا نیازمند همکاری و همراهی سازنده آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان این موضوع که شرکت گاز در سالیان گذشته طرح های مختلفی همچون طرح سفیران انرژی را با همکاری فرمانداری ها و آموزش و پرورش به انجام رسانده است، اظهار داشت: آگاهی بخشی و آموزش  یک سرمایه گذاری است که نتیجه آن قطعا به کل جامعه باز می گردد.

مهندس اکبر از مدیرکل آموزش و پرورش درخواست نمود تا با هماهنگی استانداری گیلان، زنگی را با عنوان زنگ ایمنی در مدارس برگزار نموده و در خصوص صرفه جویی و مصرف ایمن گاز طبیعی آموزش های لازم ارائه شود.

وی در خاتمه اظهار داشت: خوشبختانه استان گیلان یکی از استان های کم حادثه در زمینه گازگرفتگی یا مرگ خاموش است ولی متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون 10 نفر در استان بجهت این موضوع جان خود را از دست داده اند که امیدواریم با کمک همکاران آموزش و پرورش و اشاعه فرهنگ مصرف بتوانیم از تکرار این حوادث جلوگیری نماییم.

در ادامه نادر جهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان ضمن قدردانی از شرکت گاز بجهت توجه و اهتمام ویژه به امر فرهنگ سازی مصرف در جامعه بویژه دانش آموزان، اظهار داشت:  آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین دستگاه فرهنگی در جامعه نگاه خود را از آموزش به سمت آموزش و مهارت ورزی تغییر داده است.

وی ادامه داد: ما در این اداره تلاش می کنیم تا دانش آموزان با مهارت آموزی بتوانند شیوه زندگی بهتر را آموخته و مباحث فرهنگی را به اطرافیان خود منتقل نمایند و آموزش های مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی از جمله این مهارت ها می باشد.

جهان آرای در خاتمه از آمادگی کامل آن اداره جهت ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان جهت فرهنگ سازی مصرف خبر داد و گفت: ما  تمام تلاش خود را در جهت اشاعه فرهنگ مصرف و کاهش هزینه به کار خواهیم بست.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری فیمابین شرکت گاز استان گیلان و اداره کل آموزش و پرورش استان در زمینه اشاعه فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی به امضا رسید.

۲۳آذر ۱۳۹۸ 756