هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
همایش گازبانان شرکت گاز استان گیلان برگزار شد

روز یکشنبه 25 فروردین همایش گازبانان شرکت گاز استان گیلان با حضور مدیرعامل و مسئولین شرکت گاز و پیمانکار گازربانی در سالن همایش روابط عمومی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در همایش گازبانان شرکت گاز گفت: هم اکنون 202 گازبان در سراسر استان مشغول خدمت رسانی به حدود 297 هزار خانوار روستایی می باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به سیل سال گذشته در شهرستان تالش گفت: اولین گزارش خسارت سیل به تاسیسات گاز توسط یکی از گازبانان منطقه و در ساعت 3 بامداد مخابره گردید و این مهم سبب گردید تا همکارانم در اداره گاز شهرستان در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام نمایند.

مهندس اکبر اظهار داشت: مشاهده تلاش و خدمات رسانی بی وقفه گازبانان در شرایط سخت باعث افتخار و مباهات است و هیئت مدیره شرکت تمام تلاش خود را برای تامین هرچه بهتر معیشت مجموعه گازبانان به کار بسته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت گاز استان گیلان هم اکنون جز شرکت های متعالی شرکت ملی گاز و صنعت نفت می باشد، گفت: شما گازبانان بخشی از این شرکت هستید و درجهت کسب این افتخار نقشی اساسی ایفا نموده اید.

همچنین در این مراسم مهرزاد سمیعی معاون بهره برداری شرکت گاز استان گیلان ضمن عرض خیرمقدم به گازبانان شرکت گفت: هدف شرکت گاز رضایتمندی مردم و مشترکین عزیز می باشد فلذا برای ارائه هر چه شایسته تر خدمات نیاز به تعامل بیشتر میان سازمان شرکت و گازبانان می باشد.

وی اظهار داشت: بحث ایمنی خطوط گاز محدود به زمان معینی نمی باشد و پایش و خدمت رسانی شبانه روزی در جهت ایمنی و پایداری جریان گاز امری ضروریست که شما گازبانان به عنوان بازوی شرکت به خوبی در جهت تحقق این مهم تلاش می نمایید.

در ادامه این مراسم علیرضا میرباقری رئیس بهره برداری شهرستان های شرکت گاز استان گیلان گفت: کار گازبانان برای شرکت بسیار مهم و حیاتی است و اجرای درست وظایف محوله سبب جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی می گردد.

وی بیان نمود: گازبانان باید در کار خود دقت داشته باشند و در زمان معین کارکرد های خود را ارئه دهند چراکه تاخیر در ارائه کارکرد توسط چند گازبان موجب تاخیر در واریز حقوق برای همه گازبانان خواهد شد.

میرباقری با بیانپرداخت بموقع حق الزحمه و مزایای گازبانان از اولیت های شرکت می باشد، گفت: همه ما تلاش می نماییم تا با تعامل مناسب با پیمانکار مربوطه حقوق شما عزیزان در زمان مقرر پرداخت شود.

پس از آن طاهر پور رئیس امور مالی شرکت گاز استان گیلان گفت: شما گازبانان نماینده شرکت گاز در روستاهای استان هستید و همه ما از تلاش های بی دریغ شما عزیزان تشکر و قدردانی می نماییم.

وی اظهار داشت: ما در مجموعه مالی تلاش نموده ایم تا در چارچوب قانون به موضوع معیشت کارکنان رسیدگی شود و در همین راستا در سال گذشته موفق به اصلاح بودجه شدیم تا بتوانیم بنحو شایسته ای نسبت به جبران خدمات نیروهای پیمانکاری اقدام نماییم.

سپس حقگوی مژدهی رئیس خدمات کراکنان با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این امور در جهت افزایش سطح معیشت کارکنان اظهار داشت: در گذشته تفاوت حقوق مابین گازبانان با سوابق مختلف وجود نداشت ولی با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برطبق چارچوب و فرمول بندی شرکت ملی گاز این مسئله برطرف شده و هم اکنون گازبانان متناسب باسابقه خود حقوق دریافت می نمایند.

همچنین در این مراسم طالبی زاده مدیر شرکت صبح سبز جام ضمن تشکر از دقت نظر مسئولین شرکت گاز استان گیلان درجهت تامین معیشت کارکنان و نیز اجرای درست وظایف محوله اطمینان داد تا درجهت پرداخت بموقع حق الزحمه نیروهای گازبانی اقدام نماید.

در پایان مدیرعامل، معاون بهره برداری، رئیس بهره برداری شهرستان ها، رئیس امور مالی و رئیس خدمات کارکنان در خصوص مسائل مختلفی از قبیل شرایط پیمان، معیشت کارکنان و طرح طبقه بندی مشاغل به سوالات و درخواست های گازبانان پاسخ داده و پس از آن به 18 نفر از گازبانان برگزیده لوح تقدیر و هدایایی از طرف شرکت پیمانکاری اهدا شد.

۲۶فروردین ۱۳۹۸ 2344