هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   

شيرودي ، شهيد مورد اقتداي مقام معظم رهبري
شهيد شيرودي در سال دي ماه 1334 در قريه بالا شيرود از استان مازندران در حومه شهسوار و تنكابن در يك خانواده كشاورز متولد شد او دوره ابتدايي را در لزربن تحصيل كرد و در سال 1349 به تهران آمد و ادامه تحصيل داد.
 در کنار کار به ادامه تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ با افکار و مبارزات آیت‌الله خمینی آشنا شد و شروع به مطالعه معارف و کتابهای ادیان مختلف همچنین کتب فلسفی و سیاسی از جمله نوشته‌های مرتضی مطهری کرد.
وی در دوران مبارزات انقلاب اعلامیه‌های آیت‌الله خمینی را در کرمانشاه پخش می‌کرد و در آستانه پیروزی انقلاب همراه با حجت الاسلام آل طاهر مسئولیت حفاظت از کرمانشاه به خصوص رادیو و تلویزیون و ادارات مهم دولتی را بر عهده گرفت. در غائله کردستان داوطلبانه به این منطقه شتافت و در مقابل گروه‌های ضد انقلاب به مبارزه پرداخت. در همین دوره و در سن ۲۴ سالگی به عنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شد.
آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی در بازی دراز صورت گرفت. عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل می‌کند.
 درآخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را هدف گلوله قرار داد ، ناگهان گلوله یکی از تانک‌های عراقی به هلیکوپتر او اصابت کرد و در همان حال كه شیرودی مجروح شده بود با مسلسل به همان تانک دشمن شلیلک کرده و آن را منهدم نمود و خود نیز به شهادت رسید.»
پس ازشهادت سروان خلبان علی اکبر قربان شیرودی در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰، شخصیت‌های مملکتی نسبت به شخصیت وی اظهارات مختلفی نموده‌اند از جمله مقام معظم رهبري حضرت آيت ا...  خامنه‌ای (مد ظله العالي) از وی به عنوان اولین نظامی که در نماز به او اقتدا کرده‌است، یاد می‌کند و او را مکتبی، مومن و جنگنده در راه خدا توصیف می‌کنند.
به گزارش روابط عمومي شركت گاز استان گيلان، مسئولين برگزاركننده المپياد فرهنگي ورزشي ايثارگران و جانبازان شركت ملي گاز ايران در طي برگزاري اين المپياد به ديدار مادر شهيد شيرودي رفتند و در اين ديدار صميمانه كه آقاي مهندس بهروزي مشاور وزير نفت در امور ايثارگران ، جناب آقاي سروري رئيس امور ايثارگران شركت ملي گاز ايران، آقاي محسن عرب مقصودي مديرعامل شركت گاز مازندران، سيد جلال نورموسوي مديرعامل شركت گاز گيلان ، حجت الاسلام والمسلمين رجبي امام جماعت گاز رودسر ، آقاي صفر جمال ليواني مدير خط انتقال عمليات منطقه 9 گاز ، يدا... رحماني فرمانده حوزه بسيج شركت ملي گاز ايران ، آقاي عبدا... شاهرخ و جانباز گرانقدر 70درصد حاج محسن صابر و تعدادي از مسئولين و عوامل اجرائي مسابقات ورزشي ايثارگران گيلان و مازندران حضور داشتند ، مادر شهيد شيرودي به بيان خاطراتي از فرزند خود پرداخت ؛ مسئولين حاضر نيز با ديدن فضاي روحاني منزل مادرو عكس هاي نقش بسته ي شهيد شيرودي به ياد شجاعتها و رشادت ها و عشق بازي هاي شهيد در ميدان جنگ افتادند.
البته گفتني است كه مسئولان كشوري و استاني ياد شده قبل از ديدار اين مادر بزرگوار جهت تجديد پيمان با شهيد شيرودي بر سر مزار اين شهيد گرانقدر حاضر شدند.

منبع : روابط عمومي شركت گاز استان گيلان

نویسنده : روابط عمومي شركت گاز استان گيلان ۱۴آبان ۱۳۹۰ 3518