هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
همزمان با دومين روز دهه مبارك فجر 5 روستاي شهرستان شفت از نعمت گاز بهره مند شد

مديرعامل شركت گاز استان گيلان:

تامين انرژي پاك يكي از اهداف شركت ملي گاز ايران است.

 روابط عمومي شركت گاز استان - همزمان با دومين روز دهه مبارك فجر 5 روستاي شهرستان شفت از نعمت گاز بهره مند شد.

صبح دیروز طي مراسمي با حضور دكتر نجفي استاندار گيلان، مهندس شعبانپور معاون عمراني استانداري،عاشوري نماينده مردم شهرستانهاي شفت و فومن، دكتر محمودي فرماندار شفت، مهندس ظهيري مديرعامل شركت گاز گيلان و جمعي از روساي ادارات شهرستاني و مردم محترم شهرستان شفت، گازرساني به روستاهاي خرفكل، والي سرا، خرطوم، خطيبان و گيلده از توابع شهرستان شفت به مرحله بهره برداري رسيد. 

در اين مراسم مهندس ظهيري تامين انرژي پاك، ايمن و پايدار در تمامي بخش را يكي از اهداف اصلي شركت ملي گاز ايران برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه با وجود 560 كيلومتر خط انتقال در استان سبب شده تا گازرساني به اقصي نقاط استان با استفاده از لوله ميسر گردد.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان با تاكيد بر اجراي 15 هزار كيلومتر  لوله گذاري از ابتداي عمليات اجرايي گازرساني به استان تاكنون خاطرنشان كرد: در طول اين مدت 16 مركز شهرستان و 51 شهر و 1342 روستا گازرساني شده است

وي افزود: اميد است طي سه سال آينده با اعتبارات بند ق ، نهضت گازرساني به روستاها جمع آوري و از آن پس در پي ارتقاء كيفيت خدمات خود  باشيم.

مهندس ظهيري در خصوص پروژه هاي قابل افتتاح شهرستان شفت گفت: امروز در شهرستان شفت، با شبكه گذاري به طول 65 كيلومتر  5 روستاي اين شهرستان با سرجمع 800 خانوار و با  اعتباري حدود 2 ميليارد و 300 ميليون تومان  از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان از برخورداري 400 روستاي استان از نعمت گاز تا سال آينده خبر داد و گفت: در راستاي گازرساني به اين 400 روستا كه از پروژه هاي فازاول بند ق مي باشند، خوشه بندي ها انجام، فراخوان پيمانكاران در روزنامه ها درج  و اسناد مناقصه تهيه  و درحال انجام  است.

وي در ادامه افزود: در طرح بند ق ، با پيش بيني400 كيلومتر شبكه گذاري، 98 درصد روستاهاي شهرستان شفت كه درآنها امكان شبكه گذاري  وجود داشته باشد، گازدار خواهند شد.

مهندس ظهيري از تشكيل كارگروه گاز توسط معاونت عمراني استانداري خبرداد و گفت : با درايت مهندس شعبانپور براي اولين بار در كشور كارگروهي متشكل از  اداره كل راه و شهرسازي، سازمان  محيط زيست، بنياد مسكن و شركت گاز استان تشكيل شد كه اميد است با همراهي و وفاق موجود در نهادهاي مذكور، نهضت گازرساني به روستاها تسريع يابد.

در ادامه اين مراسم نماينده مردم شهرستانهاي شفت و فومن با اشاره به سياستگذاري جمهوري اسلامي در راستاي توسعه زيرساخت ها در روستاهاي كشور اذعان داشت:  با وجود همه تحريم هاي موجود دولت سعي دارد تا با انتقال امكانات رفاهي به روستاها  علاوه بر توسعه اشتغال از مهاجرت روستاييان به شهرها جلوگيري نمايد.

عاشوري با تاكيد بر بيانات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در خصوص تسريع در كارهاي عمراني توسط مسئولين اذعان داشت: ايران علاوه بر برخورداري از توانمندي هاي انساني و استعدادهاي درخشان، از ذخاير معدني بسيار غني برخوردار است،  لذابرماست تا با مديريت  صحيح  در اقتصاد و بدون تكيه بر منابع نفتي،  پروژه هاي اجرايي خود را به مرحله بهره برداري برسانيم.

نماينده مردم شهرستانهاي شفت و فومن ضمن اظهار اميدواري بر مطرح شدن استان گيلان به عنوان استاني سبز در كشور تا  سال 95  خاطرنشان كرد: بايد با اين فرصت ايجاد شده در زمينه گازرساني و با كمك يكديگر تاسال 94 حداكثر گازرساني را به روستاها در كارنامه كاري خود داشته باشيم.  

عاشوري با تاكيد بر اينكه از 384 روستاي فاقد گاز استان در مرحله اول بند ق، 98 روستا متعلق به شهرستانهاي فومن و شفت است،  گفت: اميدواريم  با مشخص شدن پيمانكار، اين 98 روستا هرچه زودتر به  بهره مندي صددرصدي روستاهاي شفت و فومن دست يابيم.

سپس استاندار گيلان با گراميداشت دهه فجر اظهار داشت: امروز ملت شريف ايران با حركتهاي نويني كه در بخش هاي فناوري روز، مسائل هسته اي و اطلاعات روز دنيا داشته، جزء كشورهاي تك رقمي به شمار آمده و بارها مورد عنايت مقام معظم رهبري قرار گرفته است.

دكتر نجفي تصريح كرد: امروز تيم هسته اي مذاكره كنندگان ايران با گام هاي استوار در دنيا حضور داشته و به جد اهداف از پيش تعيين شده كشور را پيش  خواهند برد.

وي  با اشاره به عزم راسخ دولت تدبير و اميد در پيشبرد اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي و تصريح كرد: دولت دو گام بزرگ درماني و خدمات رساني( از جمله گاز رساني ) را در سرلوحه كاري خود قرار داده  و در اين راستا برنامه ريزي هاي بسيار مناسبي نموده كه پس از تحقق آنها وابستگي ايران به منابع نفتي به حداقل ممكن خواهد رسيد.

استاندار گيلان ضمن قدرداني از زحمات مهندس ظهيري و مجموعه شركت گاز تصريح كرد: اميد است با كارگروه تشكيل شده در عرصه گازرساني به روستاهاي استان، تا پايان نيمه اول  سال 95 بحث گازرساني به روستاهاي استان بر اساس شاخص هاي ارائه شده جمع آوري شود.

در پايان اين مراسم، مشعل گاز در 5 روستاي شفت با مركزيت روستاي خرفکل روشن شد.

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱۴بهمن ۱۳۹۳ 2202